Monday, April 19, 2010

Sederhana Dalam Mengambil Makanan

Islam adalah agama yang mementingkan kesederhanaan dalam setiap aktiviti harian. Ini termasuklah menganjurkan pengambilan makanan dan minuman serta mengikut tertibnya. Sebagaimana yang dinyatakan dalam Al-Quran,
"Makan dan minumlah tetapi jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan". (Surah Al-A'raf : Ayat 31)

Rasullullah s.a.w. juga turut menekankan pentingnya pengambilan makanan secara sederhana. Hakikatnya perut diumpamakan sebagai sarang penyakit. Pengambilan makanan secara betul dan berhati-hati mampu mengelakkan kita daripada diserang penyakit-penyakit tertentu. Membatasi pengambilan makanan dapat memberi waktu untuk tubuh dan akal berehat.

Rasullullah s.a.w. bersabda :
"Tidak ada satu tempat pun yang diisi oleh anak Adam lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah baginya beberapa suap untuk menguatkan tulang belakangnya supaya dapat berdiri tegak. Apabila dia tidak dapat menghindari, hendaklah sepertiga makanan sahaja, sepertiga lagi untuk minumannya dan sepertiga lagi untuk nafasnya". (Hadis riwayat Tarmizi, Ibn Majah dan Ibn Hibban)

No comments:

Post a Comment

http://formsmarts.com/form/bxo