Berhadapan ketua yang cerewet tidak bererti petaka buat anda. Walaupun ramai yang berkata sikapnya yang cerewet itu boleh membuatkan suasana bekerja tidak selesa namun tidak dinafikan ia juga membuatkan unsur positif bagi karier dan perkembangan diri.
Tahukah anda ketika seorang ketua bersikap cerewet sebenarnya bukan hanya dia sahaja yang mempunyai kuasa, anda juga! Oleh itu fahami kecerewetan ketua dan diri anda sendiri sehingga anda berjaya mengatasi suasana yang tidak selesa itu.
Apakah ketua yang suka marah-marah, boleh dilabelkan sebagai cerewet?
Ya! Marah-marah adalah satu ekspresi dan reaksi orang yang bersifat keras dan pemarah. Ketua yang cerewet tidak dapat lari dari sikap tidak sabar, serius dan jarang tersenyum. Mereka selalu meletakkan dirinya sebagai sentiasa betul dan anda yang salah!
Apakah yang mendorong mereka bersikap cerewet?
Ada beberapa karektor cerewet seorang ketua.
1) Ketua yang cerewet percaya bahawa pendekatan ala tentera merupakan pendekatan yang paling baik untuk memotivasikan orang bawahan
2) Senang menggunakan kemarahan sebagai cara berkomunikasi dengan orang bawahan. Kecerewetannya hanya kerana dia bukan orang yang mampu berbicara dengan manis.
3) Ketua cerewet juga sifat zahirnya seorang yang angkuh, ego, keras dan bersikap feudal.
Keinginan mengawal orang lain
Ketua yang cerewet ada keinginan untuk mengawal orang lain. Mereka rasa cemas jika dikalahkan oleh anak buahnya.
Kadar kemarahan berbeza
Bila ditinjau dari segi kadarnya, kemarahan setiap orang berbeza-beza. Ada yang mudah marah atau sebaliknya. Ketua A dengan mudah melepaskan kemarahannya tatkala melihat anda melakukan kesalahan walaupun kecil tetapi ketua B akan marah setelah melihat anda melakukan kesalahan sehingga empat kali. Itulah tahap yang membezakan kemarahan seorang ketua.
Mengawal emosi ketika dimarahi
Anda dapat mengendalikan kemarahan atau emosi ketika dimarahi ketua dengan memberikan suntikan fikiran positif atau keyakinan tertentu dalam benak anda. Untuk itu cubalah tanamkan dalam hati bahawa ketua bukanlah ibu anda yang sentiasa menjaga anda seperti porselin Cina yang mudah retak. Ketua yang baik akan membuatkan anda menjadi pekerja yang profesional. Jadi layak jika dia bersikap cerewet dan tegas terhadap anda jika mengetahui ada sesuatu yang tidak kena dalam pekerjaan anda.
Atasi kecerewetannya
Kecerewetan ketua mesti diatasi kerana anda inginkan suasana kerja lebih mudah dan menyenangkan. Jika ketua yang cerewet didiamkan, anda akan merasakan pekerjaan anda semakin sulit dan tidak selesa.
Mungkin juga kerana terlalu kecewa akibat sering dimarahi secara melulu, ia mendorong anda melepaskan rasa marah di luar pejabat dengan melakukan perkara-perkara bertentangan. Mungkin juga anda mampu menyelesaikan pekerjaan itu dengan cepat dan baik tetapi kerana bosan dengan sikap ketua maka anda melakukan mogok kerja.
TIP
1) Tanamkan keyakinan
Sebagai orang bawahan anda harus menanamkan keyakinan bahawa anda boleh menerima kedudukan sebagai orang bawahan yang sedang dimarahi. Dengan keyakinan itu, anda akan terhindar daripada perasaan diri anda tidak ada kuasa dan tidak berguna.
2) Beri hukuman yang sama
Jika selama ini ketualah yang selalu menekan anda dengan kecerewetannya, anda juga berhak memberikan hukuman yang sama terhadapnya. Misalnya ketika dia marah-marah meminta sesuatu data kepada anda, katakan, "Jika puan marah-marah seperti ini, saya tidak dapat bekerja dengan tenang dan cepat sehingga puan sendiri tidak dapat data yang puan inginkan".
3) Hadapi dengan tenang
Ketua yang sedang cemas dan kelam kabut jika dihadapi dengan sikap tenang dapat membuatkannya merasa malu sendiri. Dia merasa kalah oleh orang bawahannya yang menunjukkan peribadi yang matang.
6 Cara Menghadapinya
1) Gunakan perkataan 'kami' sebagai kata ganti diri ketika dimarahi ketua. Perkataan kami dapat meletakkan masalah yang sedang dipersoalkan menjadi masalah syarikat. Ganti nama 'saya' akan meletakkannya sebagai masalah peribadi. Jika demikian, biasanya anda akan langsung merasa tidak percaya diri apabila dimarahi. Jika anda meyakini bahawa kemarahan ketua akibat kesalahan anda, namun ketua juga akan memarahi anda demi kepentingan organisasi.
2) Tarik nafas dalam-dalam sebelum masuk ke bilik ketua tetapi jangan melakukan saat berada di hadapannya kerana hal ini boleh menyinggung perasaannya. Menarik nafas dapat membuat otak menjadi rehat dan kemudiannya mampu mempengaruhi ketenangan ketika berfikir.
3) Alihkan emosi anda ke arah sesuatu yang positif dengan kebiasaan anda. Misalnya saat dimarahi ketua, duduk dengan tenang. Namun untuk mengalihkan emosi marah anda, cubalah melakukan sesuatu di bawah meja misalnya bermain-main dengan pen atau menganggukkan kepala.
4) Kawal bahasa tubuh dan air muka untuk mencipta suasana positif. Maknanya anda menerima kemarahan ketua tanpa harus berkata apa-apa. Cukup dengan menganggukkan kepala. Ini merupakan bahasa tubuh yang semulajadi.
5) Jangan menyiram minyak dalam api untuk membesarkan kemarahan dengan memotong percakapan ketua. Jangan pula menjawab pertanyaan dengan meninggikan suara. Berikan jawapan dengan suara lebih rendah dari nada suara ketua anda.
6) Segera kumpulkan data yang berkaitan dengan masalah yang dipersoalkan oleh ketua lalu tulis data hasil penemuan anda melalui surat dan berikan kepada pihak atasan. Komunikasi tulisan berisi maklumat yang sebenarnya ini dapat memperbaiki hubungan peribadi antara ketua dan orang bawahannya.
Saturday, November 28, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
http://formsmarts.com/form/bxo